Čtyři válce na místo šesti

Již od prázdnin jsem se chystal na svezení s traktorem New Holland s převodovkou Dynamic Command. Ale stále se nějak nedařilo sladit termín, a tak se ježdění odkládalo a do traktoru jsem si sedl až v půlce října. Ale nevadilo to, podařilo se mi s ním totiž svézt v extrémních podmínkách a byl to zajímavý zážitek.

O jaký traktor se jednalo? Původně to měl být model T5.120 DC agregovaný se čtyřradličným pluhem, na což jsem se docela těšil, neb 120 koní na čtyři orební tělesa, to je tak akorát, a tak se dalo tušit, že traktor bude dostatečně zatížen a tím bude možné posoudit, jaké jsou jeho tahové schopnosti.

Nakonec tomu tak nebylo. Když jsem přijel do prodejního střediska ZZN Polabí v Kolíně, počasí bylo velmi nevlídné a dva dny předem vytrvale pršelo. Naděje, že se svezu na poli se tak rozplynula. Ale jen na chvíli. Přes předchozí šedesátimilimetrový úhrn srážek, souhlasil Věroslav Žaloudek, který hospodaří v Podmokách u Golčova Jeníkova, že si u něj můžeme vyzkoušet orbu.

A proč ne s modelem T5.120 DC? Důvod byl prozaický, prodejce potřeboval traktor zachovat čistý. A tak padla volba na druhý traktor, který se zašpinit mohl. Byl to model T6.145 DC s jednodušší výbavou.

Nejprve jsem z toho byl trochu zklamaný. Traktor se základní výbavou jsem považoval za takového chudáka, který nemá ani ovládací monitor, nebo pohyblivou pojezdovou páku či tempomaty, navíc to podivné řešení se čtyřválcovým motorem, který je montován do zástavbového prostoru pro šestiválec…

Ale reálně tomu bylo trochu jinak. Ovládací možnosti i v nižší výbavě nejsou nikterak špatné a čtyřválcový traktor s rozvorem šestiválce přináší zajímavé benefity, zejména při polních pracích. A tak je takto koncipovaný traktor zajímavým řešením, třeba pro soukromě hospodařící zemědělce, kteří potřebují výkonnější, ale hlavně robustnější traktor a za rozumné peníze. A také traktor, který lze agregovat i s těžším nářadím. Pohotovostní hmotnost 5,4 t a maximální 10,5 tuny, nabízí velmi pěknou hodnotu užitečného zatížení.

 

Přibyl labyrint

V modelové řadě traktorů New Holland T6 jsou použity motory FPT v čtyřválcovém a šestiválcovém provedení a se zdvihovým objemem 4,5 a 6,7 litru. Je zajímavé, že čtyři válce místo šesti nejsou jen výstřelkem několika modelů, ale v řadě T6 jich je hned pět, zatímco šestiválce jsou jen dva.

Výkonové naladění čtyřválcového modelu T6.145 dosahuje na 145 k, ovšem jen při maximálním výkonu a aktivním systému EPM. Ten při zapnutí a zatížení PTO, nebo vyšší rychlosti jízdy, dokáže přidat až 20 k. Výkon se může navýšit i při použití hydrauliky. Je to tím, že pohon hydrogenerátoru je ze stejného hřídele, který pohání PTO a u něhož se snímá nakroucení, tedy odebíraný točivý moment. Maximální výkon bez navýšení je 125 k a je k dispozici už v otáčkách 1800 za minutu.

Motor splňuje emisní limit Stage V. Výrobce k tomu využívá systému SCR s vysokou efektivitou v likvidaci oxidů dusíku, tím ho může naladit na spalování optimálně bohaté směsi a dosahovat dobré spotřeby paliva. To není nic překvapivého a nepíšu to poprvé. Stejně tak to, že produkce pevných částic je díky tomu minimální, i když ne nulová. Protože přechod z emisního stupně IV na Stage V znamenal nutnost snížení obsahu pevných částic ve výfukových plynech, je novinkou emisního příslušenství malý a bezúdržbový keramický labyrint, konstruovaný na celou dobu životnosti traktoru. Systém EGR není použit vůbec a to lze považovat za pozitivum.

Čtyři spojky

Převodovka Dynamic Command vychází z klasické dvojspojkové technologie. Dvě spojky ovládají dva hřídele a na každém z nich jsou čtyři rychlostní stupně. Aby byl rychlostních stupňů dostatek, jsou ještě doplněny tři rychlostní rozsahy (skupiny). Princip funkce je klasický, na hřídeli, který není v záběru se předřazuje rychlostní stupeň (vyšší, nebo nižší), podle toho zda traktor zrychluje, nebo zpomaluje. Když je počet všech osmi rychlostních stupňů vyčerpán, musí se změnit rozsah, což se provede tak, že se obě spojky rozpojí a elektrohydraulicky se přeřadí příslušná ozubená kola. V té chvíli traktor zpomalí, a proto je třeba při polních pracích řadit vždy v rámci jedné skupiny (A, nebo B). Při dopravě krátká prodleva při řazení skupin (rozsahů) nevadí, a tak se pro tento režim používají skupiny B a C. Pro reverzaci jsou určeny dvě samostatné spojky.

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 12/2020. Na přiloženém videu je vidět, jak traktor pluh statečně táhne, i když je utopený v půdě, neb není překlopené opěrné kolo.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *