Inovace v sedmičkové řadě

Modelová řada traktorů John Deere 7R nabízí výkonné traktory klasické koncepce, které můžeme ještě označit jako univerzální, tedy vhodné pro polní práce i dopravní činnosti. Vhodné je ale poznamenat, že jde o univerzály ve vyšší výkonové kategorii. A to platí i pro modelové provedení pro letošní rok. Výrobce totiž inovovanou sedmičkovou řadu výkonově rozšířil. První představení nových traktorů proběhlo na podzim loňského roku ve Valencii a na rozdíl od popisu nové modelové řady 6M nebylo příliš detailní. Zejména proto, že nové traktory se budou v Evropě prodávat až ve druhé polovině tohoto roku. Nicméně výrobce postupně uvolnil více informací.

Kdo nové traktory John Deere 7R viděl třeba na Agritechnice, tak jej musely zaujmout novým designem. Je proveden v moderním duchu a velmi mi připomíná tvarování, které je nyní v módě u osobních automobilů. Je to patné hlavně na kapotách motorů, které mají i zvětšené průduchy pro vstup a odvádění vzduchu od bloku chladičů. Přepracovány byly též kabiny, a to nejen designově, a určité změny proběhly i na motorech. V souvislosti s tím došlo ke změně výkonového rozpětí.

Zatímco dříve končila řada 7R modelovým provedením 7310 R, nyní je v nabídce navíc verze 7R 330 (koncepce označování se trochu změnila), a protože čísla na kapotě přesně odpovídají jmenovitému výkonu v koních, není třeba nic dále vysvětlovat. Prostě, nový model má dvacet koní navíc. Zatímco dříve řada 7R začínala modelem 7230R, nyní je nejslabší variantou provedení 7R 250. Jeden model tedy přibyla jeden byl vyřazen.

Motory PSV nahrazují PSS

Modely 7R 330 a 310 a též i 290 používají známé devítilitrové motory upravené pro nejpřísnější emisní limit s využitím DOC, DPF i systému SCR. Nechybí ani chlazená recirkulace spalin. Novinkou je to, že výrobce místo provedení PSS použil verzi PVS. A jaký je v tom rozdíl? Rozdíl je ten, že místo dvoustupňového přeplňování je použito jen jedno turbo s regulací lopatek statoru, které známe pod označením VGT.

Další dva modely z nové řady 7R mají označení 250 a 270 a používají šestiválce PSS se zdvihovým objemem 6,8 l. Také to jsou známé motory, jejichž emisní systém je obdobný jako u devítilitrového provedení. A označení PSS dává tušit, že pro optimalizaci plnění motoru vzduchem jsou použita dvě turbodmychadla, jedno bez regulace a druhé typu VGT.

Důvod použití dvou turbodmychadel není ve vyšším zásobení motoru vzduchem (neb to se odvíjí od velikosti turba), ale v optimalizaci plnění. Výsledkem dvojitého přeplňování je rychlejší reakce motoru na přidání plynu, vyšší točivý moment v nižších otáčkách, nižší spotřeba paliva a výrobce jako výhodu uvádí i nezměněný výkon při provozování traktoru ve vyšších nadmořských výškách. Tato výhoda ale u nás uplatnění nenajde.*

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 2/2020.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *