Jak funguje moderní ISOBUS

Ovládání závěsné techniky prostřednictvím ISOBUS se stále více rozšiřuje. Často je možné takový stroj ovládat na ISOBUS kompatibilním terminálu traktoru, či je možný přenos dat telemetrií nejen o traktoru, ale i o závěsném stroji. Samostatný ISOBUS terminál je možné využívat k ovládání strojů od různých výrobců, vždy se shodně strukturovaným menu. Ovšem proto, aby to bylo možné, je zapotřebí více než jen terminál, hlavně elektronická řídicí jednotka na závěsném stroji.

Řídicí jednotka je zodpovědná za řízení důležitých funkcí, jako je dávka hnojiva či výsevek, sklápění a rozklápění, automatika pohybu podlahového dopravníku, ovládání sekcí a mnoho dalších. Jakmile je propojena prostřednictvím normované ISOBUS zásuvky s ovládacím terminálem s funkcí UT (univerzální terminál), ihned se u něj přihlásí. A pokud si obě zařízení vzájemně i softwarově rozumí, řekne řídicí jednotka terminálu, jak má vypadat maska závěsného stroje.

Nejenom označením, také způsobem fungování napodobuje ISOBUS systém CAN-Bus.  Jakýkoli nový účastník se k síti připojí, tak obdrží svou adresu Bus, která mu poskytuje tu možnost, že může v reálném čase vést komunikaci s ostatními členy. A ISOBUS je navíc koncipován tak, aby dokázal v reálném čase přenášet i velké objemy dat. Vždy je nutné napájení přípojného stroje elektřinou. K tomu jsou nezbytné dva okruhy s napětím dvanácti voltů. Jedním z členů sítě ISOBUS může být i tzv. Task-Controller, označovaný zkratkou TC, který provádí dokumentaci odvedené práce. Anebo si někteří řidiči dokoupí vedle terminálu i jedno z oblíbených vnějších rozhraní, kterým je multifunkční joystick. Tlačítka v jeho hlavici si přiřadí konkrétním funkcím podle druhu přípojného stroje v ovládacím terminálu.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *