Jede si svou rychlostí

Pokaždé, když vlezu do kabiny nějakého sofistikovaného stroje, překvapí mě ten rozpor v možnostech ovládání stroje. Myslím tím například to, že nejnovější sklízecí mlátička Massey Ferguson Ideal může být ovládaná velice snadno a jednoduše, protože se umí automaticky nastavit na danou sklizeň a zároveň má zkušený kombajnér prostor nastavit celý stroj manuálně, ústrojí po ústrojí, s přesností hodináře.

Funkce automatického nastavení stroje se jmenuje IDEALharvest, je k dispozici za příplatek a jejím úkolem je optimalizovat výkonnost a spotřebu paliva. Kvalita sklizně je neustále monitorována jednak kamerou snímající kvalitu zrn a jednak systémem dvaapadesáti akustických senzorů, čímž je sledován jak hmotnostní průtok materiálu, tak pohyb jednotlivých zrn. Díky těmto datům a unikátní vizualizaci může obsluha na terminálu v kabině pozorovat aktuální rozmístění materiálu v celé sklízecí mlátičce. Sklízecí mlátička používá tato data k automatickému nastavení rotorů, sít nebo ventilátoru, tak aby bylo dosaženo co nejlepší sklizně. Obsluze pak stačí pouze zvolit strategii sklizně tedy zda preferuje výkon, nízkou úroveň ztrát nebo vysokou čistotu sklizně. A co víc. Ten, který určí strategii a nastaví mlátičku nemusí být ani v kabině stroje. Pomocí IDEALharvest může daný stroj nastavit například agronom, který sklizeň řídí.

Bohužel MF Ideal 8T Peragra Přísečná touto funkcí neoplýval. Měl ale jinou zajímavou funkci. Obsluha stroje si v něm může nastavit akceptované procento ztrát a zatížení šikmého dopravníku a stroj si pak sám podle zadaných parametrů reguluje pojezdovou rychlost. Pokud by se však pohyboval příliš rychle je možné nastavit rozmezí pojezdové rychlosti ve kterém se má pohybovat.

Aktuální sklizeň

Já jsem černou krásku zastihla sklízet pšenici a na sedadle řidiče seděl Jan Huttner vedoucí servis. Pole nebylo z nejlepších a pšenice dávala výnos 5-6 tun na hektar. Byl krásný letní den a vlhkost se tak pohybovala okolo 13 %. Pozemek byl menší, zvlněný a členitý, takže relativně malá lišta se hodila.

Sklízecí mlátička nejdříve obsekala pole a pak bylo možné spustit autopilotní systém. MF Ideal 8T byl vybaven satelitní navigací Novatel, která i když nepoužívala žádný placený signál naváděla stroj dostatečně přesně.

Na Vario terminálu obsluha nastavila otáčky rotorů, mezeru koše, hlavní síta a dolní síto, otáčky ventilátoru a rovněž byl zapnut pohon zadní nápravy. Po zadání zatížení šikmého dopravníku a akceptovatelné ztráty si sklízecí mlátička sama regulovala pojezdovou rychlost a na řidiči bylo hlídat žací lištu a vstup materiálu do mlátičky.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *