Méně výkonu pro vyšší výkonnost

Sklízecí mlátičky John Deere X9 byly oficiálně představeny na podzim roku 2019. Předtím absolvovaly desetiletý vývoj, a když už se zdálo, že se ukážou na evropských trzích, přišla pandemie a ta vše zpomalila. Letos tomu bude jinak. V rámci ČR budou sklízet dva nové modely X9. Jeden v rámci podniku Agroservis Višňové a druhý, jakožto předváděcí, si projede tour po ČR a vyzkouší sklizeň v různých podmínkách a plodinách.

Nutno říci, že sklizňové podmínky budu letos zřejmě komplikované, neb řečeno slovy klasika: Tento způsob léta zdá se mi poněkud nešťastným. Tedy nešťastným se zdá především zemědělcům, kteří zkoušejí zahájit sklizeň, ale jak to udělat, když vždy jeden den je hezky, druhý den prší a pozemky jsou namočené tak, že i technika s řádným obutím do pneumatik či pásů zanechává po sobě hluboké koleje a o odvozech ani nemluvě. Přitom porosty jsou díky předchozí vláze dobře narostlé a se slibným výnosovým potenciálem.

Nejvýkonnější kombajn JD? Jednoznačně

Přestože deštivé počasí zpomaluje nástup sklizně a formuje vrásky na tvářích zemědělců, běžná veřejnost si může oddechnout, neboť pandemie koronaviru ustoupila a dají se pořádat i navštěvovat společenské akce. Byť za jistých omezení, ale jde to. A tak ve firmě Strom Praha jednu akci uspořádali. Proběhla 14. 7. na kombajnovém středisku v Ovčárech. Většina sklízecích mlátiček, které byly nachystány k předání zákazníkům, už na něm sice nebyla, ale ta hlavní byla přítomna.

Jak je z úvodu patrné, jednalo se o nový model X9, který už se těší, až se zapojí do sklizně. Tedy těší se spíše jeho osádka, přece jen na práci s novou technikou je zvyklá, ale takováto novinka přinese jistě zajímavé zkušenosti a také patřičnou pozornost veřejnosti při práci v zemědělských podnicích.

A to nejen proto, že jde o novinku. Spíše proto, že výrobce u tohoto kombajnu deklaruje průchodnost na hodnotě až 100 t za hodinu. Samozřejmě v dobrých porostech, na rozlohou vhodných pozemcích a při zajištění dostatečných kapacit odvozu. Ty bývají u tohoto kombajnu nejslabším článkem.

Dva rotory z eska? Ano i ne

O sklízecí mlátičce John Deere X9 jsme již přinesli hodně informací, a tak se nebudu opakovat, zkusím jen připomenout několik zajímavostí, kterými se vyznačuje. Jako hlavní z nich bych viděl nízkou energetickou náročnost (tedy výrobce ji deklaruje). To jde trochu proti logice axiálního systému výmlatu a separace, ale skutečnost, že „xdevítka“ používá 13,5litrový motor s výkonem 700 k, napovídá, že buďto je výkonově poddimenzovaná, anebo skutečně jsou pracovní mechanismy konstruovány tak, že jejich energetická potřeba je nižší, než bývá obvyklé.

Základem kombajnu je dvojice mláticích a separačních rotorů, které pocházejí z modelové řady S. nejsou však identické jako v esku. Jsou o 20 cm prodloužené a to v separační části, tedy v části, která je limitem pro dosažení kompromisu mezi průchodností a nízkými ztrátami zrna. Před rotory je umístěn vkládací buben se šířkou 1700 mm a za rotory může být sláma vedena do drtiče. Jeho chod je optimalizován tak, aby měl nízkou spotřebu energie. Použití speciálních nožů údajně dokáže ušetřit až 27 k z výkonu motoru!*

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 8/2021.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *