Samojízdná technika pro krmení

Živočišná výroba, především výroba mléka a hovězího masa, je spojena s využíváním zástupců mobilních technologií. Mezi takové patří především krmné vozy, mezi nimiž hrají velmi významnou roli samojízdné krmné a míchací vozy různé konstrukce. Na některých trzích se uplatňuje i samojízdná technika bez míchacího systému, zejména v provozech využívajících jediný druh objemného krmiva.

Samojízdné modely jsou nejčastěji vybaveny spalovacími motory, avšak i do této techniky proniká elektrický pohon. Mezi spalovacími agregáty převažují vznětové jednotky, speciální technika určená pro malá hospodářství využívá také zážehové motory. Samojízdné vozy jsou vybaveny různými typy plnicích zařízení, která můžeme rozdělit na frézy, vyřezávací štíty a trhací hřebeny. Z pohledu míchání dělíme jednotlivé modely na vertikální, horizontální a pádlové.

 Typy podvozků a pohon

Samojízdné míchací vozy se liší především uspořádáním podvozku, s čímž souvisí také pozice pracoviště obsluhy. Prostor vyhrazený obsluze má zpravidla podobu prosklené kabiny, modely určené pro menší stáje a některé speciální vozy ale mají pouze pracovní plošinu či ochranný rám. Podvozek většiny zástupců dané krmné techniky je obvykle dvounápravový, přičemž mohou být řízena kola pouze přední nápravy nebo obou náprav. Pří řízení všech kol lze využít různé jízdní režimy. Při velkých objemech míchací vany se vozy vybavují také tříosým podvozkem s první a poslední řiditelnou nápravou nebo podvozkem čtyřnápravovým.

Možnosti nakládání krmiva

Vybrané vozy s třístopým podvozkem a některé dvounápravové vozy se dodávají bez nakládacího zařízení. Jde především o horizontální míchací techniku nebo vertikální vozy určené pro malá hospodářství. Nicméně ve většině případů je samojízdná technika vybavena vlastním plněním. Nejčastěji je vybavena frézovacím zařízením, které tvoří hydraulicky poháněný frézovací rotor, jehož plášť je osazen různými typy frézovacích nožů. Odfrézovaný materiál putuje pásovým dopravníkem do prostoru míchací vany. Pás vede tunelem, který je polohovatelný pomocí hydraulických válců. Tento tunel zároveň představuje nosný prvek vlastního frézovacího zařízení. Plnicí fréza se využívá jak u horizontálních, tak také u vertikálních vozů a setkáme se s ní i u pádlových míchacích vozů. Samojízdné modely mohou být osazeny také hydraulicky polohovatelným vyřezávacím štítem a pásovým dopravníkem pro plnění míchací vany.

Různé systémy míchání

Vertikální technika využívá kuželové míchací šneky se svislou osou rotace. V závislosti na objemu míchací vany může být vybavena jedním, dvěma nebo třemi šneky se spodním pohonem prostřednictvím úhlové převodovky. Šneky jsou opatřeny různými typy řezacích nožů a pro zvýšení řezacího efektu je lze vybavit přídavným protiostřím. Horizontální vozy pracují s různým počtem podélně uložených míchacích šneků s horizontální osou otáčení.*

Celý článek Ing. Filipa Javorka vychází v březnovém Farmáři.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *