Traktor na metan: Sériová výroba již letos

Již v roce 2013 zahájila společnost New Holland vývoj traktoru, který by spaloval metan. Jednoznačné předpoklady, že by mohl jít do sériové výroby, však nastaly až před dvěma roky. To byly oficiálně představeny speciální motory FPT konstruované pro spalování metanu. Jeden takový (šestiválec se zdvihovým objemem 6,7 l) a výkonem 175 k (včetně navýšení) je použit i v modelu New Holland T6.180 Methane Power. Koncepčně vychází ze svého dieselového sourozence a dosahuje i stejných výkonových parametrů. Ovšem při asi o 30 % nižších nákladech na palivo.

Motor v traktoru je pro spalování plynu samozřejmě řádně upraven. Ač klikový hřídel, blok moru, nebo válce jsou identické jako u vznětového provedení, hlava motoru je zcela jiná. A to z několika důvodů. Jednak musí obsahovat zapalovací svíčky místo vstřikovačů a dále je třeba snížit kompresní poměr (z 18:1 a na 12:1), použít jiné ventily a jejich sedla z důvodu zvýšeného tepelného namáhání a vyřešit i sání vzduchu do motoru. V něm je obvyklý prvek zážehových motorů, tedy škrtící klapka a dále sekvenční vstřikování plynu do jednotlivých válců. Tedy o vstřikování v pravém slova smyslu nejde, protože vstřikovat lze jen kapalinu a metan v nádržích je ve formě CNG, tedy stlačeného plynu. Jedná se o ventily, které plyn mísí se vzduchem těsně před ventily sacími. Vše je samozřejmě řízeno řídící jednotkou, která dávkování plynu upravuje podle signálů z různých čidel, tak jak to známe ze zážehových motorů. Velmi důležitý signál poskytuje lambda sonda vyhodnocující zbytkový obsah kyslíku ve výfukových plynech, podle něhož se mění bohatost směsi tak, aby měl třícestný katalyzátor co nejméně práce. Katalyzátor se v pohodě vejde pod kapotu motoru a metanový traktor má tak klasický výfuk, bez dnes obvyklého rozšíření, v němž se u vznětových motorů nachází katalyzátor SCR.

Metan je v traktoru uchováván v několika nádržích. Sedm hlavních pojme 185 l plynu což znamená asi 32 kg paliva, tři přídavné, které lze umístit do předního tříbodového závěsu rozšíří celkový objem o dalších 270 l, tedy asi 47 kg paliva. Celková kapacita je tak 455 l či 79 kg metanu.

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 10/2021.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *