Traktory Fastrac jsou třicetileté!

Jednou z vlajkových lodí JCB je nesporně traktor Fastrac. Myšlenka na svým způsobem nekonvenční stroj se zrodila již o několik let dříve v hlavě současného šéfa JCB Sira Anthony Bamforda. Psal se rok 1987 a idea byla prostá – sestrojit pohodlný, produktivní a hlavně rychlý traktor, který by se vymezoval od tehdy konvenčních strojů a poskytoval zákazníkovi v té době nevídané výhody.

První prototypy byly v tajnosti vyrobeny v krátkém čase a JCB je poskytlo několika zemědělcům k testování. V roce 1990 byl traktor poprvé představen široké veřejnosti a již v roce 1991 byla zahájena sériová produkce (typy 125 a 145 Turbo) s agregovanými motory Perkins.

První prototyp při zkoušce 1989

Pohodlí a produktivita

Od roku 1991 představilo JCB mnoho modelů a inovací směřujících k ještě větší produktivitě a pohodlí zákazníka. Veškeré inovace vyústily v dnes již známé aktuální produkované modely řady 4000 a 8000. Ty disponují tím nejlepším, co JCB za dobu produkce těchto unikátních strojů vynalezlo a přitom se stále drží myšlenky, kterou měl v roce 1987 Sir Anthony Bamford – jsou pohodlné, rychlé a produktivní a stále poskytují vlastnosti, jež u ostatních traktorů zákazník nenajde.

Pohodlný, rychlý a výkonný – to je Fastrac

Traktor pro 365 dní v roce

Aktuální modely disponují výkonovým rozpětím od 160 do 330 koňských sil jmenovitého výkonu. Tento výkon je rozdělen do dvou řad a celkem pěti modelů. Výkonové rozpětí, nabízené společností JCB, je ideální pro velký rozptyl využití. Traktory JCB Fastrac nacházejí uplatnění nejen v zemědělském sektoru, ale poskytují velice kvalitní služby při využití v oblasti údržbu silnic a dálnic. Konkrétně model 4000 může být například osazen továrně agregovanou stabilizací přední nápravy, komunální třetí nástavbou za kabinou s nosností 4000 kg a uchycením DIN vpředu. Toto vše umožňuje agregaci s těmi největšími příkopovými rameny sloužícími pro jarní a letní údržbu a na zimu pak sypači na sůl a velkými radlicemi. Traktor tak může být vytížen téměř 365 dní v roce.

Automatické odpružení

Bezesporu největší výhodou strojů JCB Fastrac bylo vždy jejich pohodlí. JCB na všech svých modelech drželo striktní politiku obou odpružených náprav. Vývoj, který poslední léta přinesla, spočívá v tom, že dnes již jsou obě modelové řady odpruženy tzv. dvojčinným hydropneumatickým systémem s automatickou vyrovnávací funkcí. Tento systém byl představen na modelu 4000 již při jeho uvedení na trh a funguje na něm velice dobře. Model 8000 jím byl osazen v roce 2020. Systém je unikátní tím, že si sám vyhodnocuje zatížení, případně polohu stroje a vždy ho vyrovnává do ideální polohy pro práci. V případě modelu 8000 přinesla tato inovace rovněž navýšení maximální hmotnosti stroje, která je nyní 18 000 kg.

Robustnost traktorů Fastrac je vlastnost, na kterou JCB klade velký důraz hlavně v posledních letech. Jedním z důkazů je i inovace na modelu 4000 provedena v roce 2020. JCB v tomto roce postavilo traktor na kompletně nových nápravách, které jsou o více jak třetinu robustnější, než ty na přechozích modelech. S nápravami se rovněž zvětšily i diskové brzdy. Jednoduchý údaj, který vše dokládá, je navýšení pohotovostní hmotnosti o 350 kg a zvýšení maximální hmotnosti stroje na 15 000 kg.

Využití v autonomním zemědělství

Společnost PEKASS pořádá každoročně několik předváděcích akcí zaměřených buď na jednotlivé zemědělské subjekty, nebo formou akcí pro více zájemců. V letošním roce se bude například předvádět jedno z dalších ideálních využití traktorů Fastrac, a to v pícninách ve spojení s žací trojkombinací s devítimetrovým pracovním záběrem a GPS autopilotem. V pícninách se zatím GPS příliš nepoužívá, a proto chceme ukázat, že i v této oblasti mohou tyto moderní prvky zemědělství přinést kýžené efekty.

Navigační systémy pomáhají například při seti plodin

Inovace spojené s využíváním autonomního řízení na poli zemědělské techniky nabírají v posledních letech na rychlosti. Je proto dobré zmínit, že JCB v tomto ohledu pracuje s více dodavateli těchto systémů a dnes je tak možné agregovat oba modely traktorů téměř se všemi dodavateli GPS techniky. Primárně spolupracujeme s navigacemi od Trimble A Starfire. JCB má v oblasti použití GPS opět jedno privilegium, které jinde nenajdete. Jedná se o nezávislé řízení obou náprav pomocí dvou nezávislých přijímačů GPS. V tomto případě se jedná o spolupráci se společností Trimble funkcí zvanou „Twin Steer GPS System“. Zde se jedná o velice dobrou funkci, která je umožněna díky tomu, že model 4000 disponuje v základní výbavě řízenou zadní nápravou. Díky tomu lze obě nápravy ovládat pomocí GPS nezávisle na sobě. Toto je velice dobře použitelné ve ztížených podmínkách, které jsou například na farmách nacházejících se v kopcovitém terénu. Jako příklad zajímavého využití lze uvést rozmetání práškového hnojiva s neseným rozmetadlem. Předpokládáme, že za standardních podmínek při jízdě po svahu bude mít stroj tendenci ujíždět díky vyšší váze na zadku. Pokud je ale traktor vybaven twin steer GPS systémem, bude zadní náprava tento výkyv regulovat a udrží i přes těžké podmínky traktor v jedné stopě. Toto výrazně napomáhá menším škodám v kolejových řádcích a vyšší přesnosti práce.

Je na ně spolehnutí

Dnešní rychlá doba, vyznačující se nedostatkem pracovní síly v zemědělství, krátkými časovými úseky, kdy jsou pole otevřená pro obdělávání a rovněž vysokými nároky na sklízené komodity, vyžaduje kvalitní stroje. Traktory JCB Fastrac od počátku své produkce dokazují, že právě na ně se v tomto spolehnout lze! A více než to. Efektivita, kterou přinášejí, je doplněna nepřekonatelným pohodlím, které jinde na trhu traktorové techniky najít nelze.

Fastrac je tu pro Vás již více než 30 let. Společnosti PEKASS a LUKROM, které letos slaví stejné výročí, jsou hrdé na to, že mohou stroje JCB nabízet, jakožto výhradní dodavatelé techniky JCB v České republice.

Ing. Lukáš Kašpar

produktový manažer JCB Fastrac

PEKASS a. s.*

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *