Traktory na výstavě ve Smithfieldu 2000

Výstava zemědělských strojů a traktorů ve Smithfieldu ukazuje to nejlepší ze zemědělských strojů a traktorů a dává příležitost pohovořit si o nejnovějších konstrukčních a jiných problémech souvisejících s výkonným hospodařením na farmách. Nelze popřít, že poslední Smithfield Show vřela. Byla velmi dobře navštěvovaná a také velmi hojně obsazená vystavovateli z oblasti traktorové techniky.

Plynulé převodovky

Na výstavě byly předvedeny traktory s převodovkami AutoPowr firmy John Deere a dvojčata Case IH CVX/Steyr CVT. Spolu s Fendt Vario, který začal revoluci v zavádění plynule řaditelných převodovek, také Deutz-Fahr TTV nabízí novou úroveň ovládání a větší univerzálnost. Plně počítačové monitorování zatížení motoru a jeho otáček, pracovní rychlosti a výkonu hydraulického pohonu umožňuje udržet pomocí těchto převodovek počet otáček vývodového hřídele, pracovní rychlost nebo počet otáček motoru v úzkém rozsahu pro dosažení optimální hospodárnosti nebo optimálního výkonu.
Technologie pod kapotou je vynikající, ale pro řidiče je daleko důležitější, jak snadno se tyto systémy ovládají. Jsou všechny zcela odlišné od systémů konvenčních traktorů, proto mnoho návštěvníků chtělo na Smithfieldu mluvit o těchto převodovkách podrobněji.

Odpružená přední náprava MF

Vedle hospodárnosti a výkonu Vario převodovky a čtyřventilových válců u motoru Fendt AGCO nabízel novou řadu úzkorozchodných traktorů Massey Ferguson pro sady a vinice a odpruženou přední nápravu na traktorech MF 6200 a MF 8200.
Uspořádání přední nápravy je unikátní konstrukce, kterou nově vyvinula firma Carraro – italský výrobce, který ji dodává firmám Case IH, Renault, Landini a Steyr. Přední poháněná náprava má nezávislé vidlicové zavěšení.
Massey Ferguson QuadLink používá konvenční pevnou nápravu připevněnou k traktoru čtyřmi táhly vytvářejícími pantogram podepřený vertikálním tlumicím válcem uprostřed. Inženýrům od firmy Massey Ferguson se líbí relativní jednoduchost tohoto uspořádání – neexistují žádná mazací místa než na standardní nápravě – a skutečností je, že kromě kývání je pohyb striktně vertikální.
Celková výchylka nápravy je 90 mm. Odpružení přední nápravy lze vyřadit z činnosti v případě, že provozní podmínky vyžadují pevné uchycení. Úhel vychýlení řídících kol 55o je zachován. Systém QuadLink se používá na nejvýkonnějších čtyřech modelech o výkonech 77 kW a 99 kW v řadě MF 6200 a čtyřech traktorech o výkonech od 107 kW do 136 kW řady MF 8200.

Řada novinek firmy Valtra

Valtra předvedla novou vlajkovou řadu – tři modely Serie „S“ o výkonech od 148 kW do 191 kW se zadním i předním vývodovým hřídelem a s reverzačním pohonem TwinTrac jako standardním a balík zlepšení na stávajících modelech – pneumaticky odpružená přední náprava Aires, šestiválcové modely řady Mega o výkonech od 66 do 148 kW, dva Mezzo modely s dalšími 3,7 kW výkonu aby se zlepšila jak tahová síla tak i výkonnost strojů poháněných vývodovým hřídelem traktoru.
Na modelech HiTech Valtra řad 6000 a 8000 řidiči nyní mohou měnit automaticky program řazení pod zatížením volbou řadit nahoru při nižším počtu otáček motoru při lehčím zatížení, aby ušetřili palivo nebo řadit nahoru při vyšším počtu otáček při větším zatížení těžkým strojem, aby se pozvedl výkon a točivý moment.
Automatické rozpojení spojky v případě, že brzdy jsou sešlápnuty při rychlosti nižší než nastavené je dalším novým rysem systému HiTech, zatímco modely Mezzo o výkonech 59 a 70 kW mají zdokonalenou zadní nápravu a zadní hydraulický závěs. Valtra rovněž reaguje na zvyšující se kriminalitu a vybavuje své traktory imobilizéry. Zplnomocnění řidiči používají zakódovaný klíč aby spustili motor a Valtra tvrdí, že tento ochranný systém nelze obejít.

New Holland G/70

New Holland představil zdokonalený typ řady G/70 o výkonech od 125 do 177 kW, který vyrábí firma Buhler Industries v Kanadě. Základní změny jsou patrné na přední části traktorů. Nová zesílená náprava Carraro se nyní dodává jako standardní výbava, která umožňuje dosáhnout natočení řídících kol do úhlu 55°. Zákazník si může zvolit nápravu firmy New Holland typu SuperSteer s úhlem natočení předních kol až 70°. Dále jsou traktory vybaveny elektronickým ovládáním diferenciálu TerraLock, které automaticky reaguje na vnější podmínky a podle potřeby uzavírá diferenciál. Elektrohydraulicky jsou rovněž ovládány ventily vnějších hydraulických okruhů, jejichž činnost může být naprogramována. Např. v jakém úhlu se secí stroj spouští do pracovní polohy nebo jaké prodlení nastavit, než se otočný pluh začne otáčet po vyzvednutí na souvrati. Dále je hydraulická soustava opatřena bezpečnostním tlačítkem pro dálkové ovládání těchto ventilů.

Další inovace

Zlepšení modelu Fastrac provedl i JCB Landpower a Renault poprvé předvedl modely Atles s motory Deutz o výkonech 140, 160 a 177 kW. Renault vybavil traktory řady Ares 700 reverzačním mechanismem pro lepší ovladatelnost a plynulou změnu smyslu jízdy dopředu a dozadu.
Také nejmenší model Ares 715 má nový Power System firmy John Deere. Traktor má nyní výkon 110 kW při jmenovitých otáčkách motoru a zlepšený průběh točivého momentu. Byl rovněž vybaven mohutnější nápravou, stejnou jako mají modely řady Ares 700 o výkonech 121 až 136 kW. Same Deutz-Fahr neukazoval nové traktory s automatickou převodovkou, ale nabízel modely MK3 Agrotron se zdokonalenou hydraulickou soustavou a model Agrotron řady 165.

Pásový traktor Morooka

Richard Larrington, na výstavě ve Smithfieldu uvedl pásový traktor Morooka. Tento model vyrobený v Japonsku bude na základě smlouvy montován ve Velké Británii a distribuován po Evropě firmou Yuasa. To je však první krok. Plánuje se představení restylizované řady, která by mohla být vhodnější pro západní trhy. Existující řadě pásových traktorů chybí design očekávaný uživateli v této části světa. Hranaté rohy nejsou přijatelné. Plánuje se zaoblit rohy a zdokonalit mechanickou část. Nebudou se používat motory Perkins, ale budou se montovat motory Cummins o výkonu od 44 do 294 kW. Morooka jsou poháněny hydrostaticky motory v ozubených kolech vpředu. Toto provedení má zabránit poškození kameny a zmírnit opotřebení zeminou. Ale co se nebude měnit, to jsou žebra pásů. Zatímco většina pásových traktorů tohoto typu má chevronová žebra šípového tvaru, Morooko trvá na příčných žebrech s tím, že mají lepší záběr, neplní se půdou nebo blátem a nevytvářejí „kluzištní“ efekt. Řízení zůstane pákami spíše než volantem, avšak doplněné joystickem na opěradle sedadla řidiče. To umožňuje otočit sedadlo až o 180° v případě, že se pracuje s vzadu upevněným strojem.

Podle Farmers Weekly
zpracoval ing. Milan Šťastný, ÚZPI Praha

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *